حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

سر عشق

سلام، استاد شجریان در آلبوم سر عشق غزل زیبایی از حضرت سعدی را در دستگاه ماهور اجرا و عرضه کرده است که تقدیم می‌کنم. نام آلبوم نیز از همین غزل فاخر برگرفته شده است:

 

هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم

نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم

 

به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم

شمایل تو بدیدم، نه عقل ماند و نه هوشم

 

حکایتی ز دهانت به گوش جان من آمد

دگر نصیحت مردم، حکایت است به گوشم

 

مگر تو روی بپوشی و فتنه بازنشانی

که من قرار ندارم که دیده از تو بپوشم

 

من رمیده دل آن به که در سماع نیایم

که گر به پای درآیم، به در برند به دوشم

 

بیا به صلح من امروز در کنار من امشب

که دیده خواب نکرده است از انتظار تو دوشم

 

مرا به هیچ بدادی و من هنوز بر آنم

که از وجود تو مویی به عالمی نفروشم

 

به زخم خورده، حکایت کنم ز دست جراحت

که تندرست، ملامت کند چو من بخروشم  **

 

مرا مگوی که سعدی طریق عشق رها کن

سخن چه فایده گفتن، چو بنده می‌ننیوشم

 

به راه بادیه رفتن، به از نشستن باطل

وگر مراد نیابم، به قدر وسع بکوشم

 

** این بیت در آواز نیامده است.

سپیده

سلام،

ایام به کام. در روزهای گرم و طاقت فرسای نیمه تابستان اجازه دهید شعری از حضرت سایه (استاد ابتهاج) را تقدیم محضرتان کنم. این شعر را جناب شجریان در سال ۱۳۵۸ در دانشگاه ملی در دستگاه ماهور اجرا کرده و بعدا در آلبوم سپیده عرضه شده است.

 

ایران ای سرای امید

بر بامت سپیده دمید

بنگر که زین ره پرخون

خورشیدی خجسته رسید

اگرچه دلها پرخون است

شکوه شادی، افزون است

سپیده ما گلگون است

که دست دشمن در خون است

ای ایران، غمت مرساد

جاویدان، شکوه تو باد

راه ما، راه حق، راه بهروزی است

اتحاد، اتحاد رمز پیروزی است

 

صلح و آزادی، جاودانه بر همه جهان خوش باد

یادگار خون عاشقان، ای بهار

 

ای بهار تازه جاودان

 در این چمن شکفته باد