حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

سلام، عید سعید غدیر بر همگان تهنیت باد.

در جریان یکی از کنسرتهای معروف استاد شجریان در لس آنجلس که در دهه ۷۰ شمسی اجرا شد، ایشان یکی از غزلهای زیبای حافظ را در بیات ترک اجرا و در آلبومی با نام دل مجنون عرضه کرده است که تقدیم می‌کنم. البته این غزل زیبا به همین نحو در کنسرت مراکش با همراهی همایون شجریان و حسین علیزاده و کیهان کلهر نیز اجرا شده است:

  

نفس برآمد و کام از تو بر نمی‌آید

فغان که بخت من از خواب در نمی‌آید

 

صبا به چشم من انداخت، خاکی از کویش

که آب زندگیم در نظر نمی‌آید

 

قد بلند تو را تا به بر نمی‌گیرم

درخت کام و مرادم به بر نمی‌آید  **

 

مگر به روی دلارای یار ما ورنی

به هیچ وجه دگر، کار بر نمی‌آید

 

مقیم زلف تو شد دل که خوش سوادی دید

وز آن غریب بلاکش، خبر نمی‌آید

 

ز شست صدق گشادم، هزار تیر دعا

ولی چه سود، یکی کارگر نمی‌آید  **

 

بسم حکایت دل هست با نسیم سحر

ولی به بخت من امشب، سحر نمی‌آید

 

در این خیال به سر شد زمان عمر و هنوز

بلای زلف سیاهت به سر نمی‌آید

 

ز بس که شد دل حافظ، رمیده از همه کس

کنون ز حلقه زلفش، به در نمی‌آید

 

** این ابیات در آواز نیامده است.

سخن عشق

سلام،

در اوایل دهه ۵۰ شمسی در برنامه گلهای تازه 128 رادیو جناب شجریان با همنوازی مرحوم بدیعی و شادروان صارمی چهار دوبیتی از ابوسعید ابوالخیر را در بیات اصفهان اجرا کرده است که پیشکش می‌کنم:

 

عشق تو بلای دل درویش منست

بیگانه نمی شود مگر خویش منست

گفتم سفری کنم ز غم بگریزم

منزل، نزل غم تو در پیش منست

 

در دیده به جای خواب، آبست مرا

زیرا که به دیدنت، شتابست مرا

گویند بخواب تا به خوابش بینی

ای بی‌خبران چه جای خوابست مرا

 

در چنگ غم تو دل سرودی نکند

پیش تو فغان و ناله، سودی نکند

نالیم به ناله‌ای که آگه نشوی

سوزیم به آتشی که دودی نکند

 

دل، جز به ره عشق، نپوید هرگز

جان، جز سخن عشق، نگوید هرگز

صحرای دلم، عشق تو شورستان کرد

تا مهر کسی در آن نروید هرگز