حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حدیث دوست

سلام، اوقاتتان به خیر و خرمی

اجازه دهید امروز غزلی از حضرت سعدی را تقدیمتان کنم که جناب شجریان آن را با همکاری گروه شهناز در دستگاه همایون اجرا و در آلبوم رندان مست عرضه داشته‌اند. ناگفته نماند این غزل در برنامه گلهای تازه 102 نیز در دشتی اجرا شده است.

 

تو را نادیدن ما غم نباشد

که در خیلت به از ما کم نباشد

 

من از دست تو در عالم نهم روی

ولیکن چون تو در عالم نباشد

 

عجب گر در چمن بر پای خیزی

که سرو راست پیشت خم نباشد **

 

مبادا در جهان، دلتنگ رویی

که رویت بیند و خرم نباشد

 

من اول روز دانستم که این عهد

که با من می‌کنی محکم نباشد

 

که دانستم که هرگز سازگاری

پری را با بنی آدم نباشد **

 

مکن یارا، دلم مجروح مگذار

که هیچم در جهان مرهم نباشد

 

بیا تا جان شیرین در تو ریزم

که بخل و دوستی با هم نباشد **

 

نخواهم بی تو یک دم زندگانی

که طیب عیش بی همدم نباشد **

 

نظر گویند سعدی با که داری

که غم با یار گفتن غم نباشد **

 

حدیث دوست با دشمن نگویم

که هرگز مدعی محرم نباشد **

** این ابیات در آواز نیامده است.

 

 

علی ماند و حوضش

همه ما ایرانی ها عبارت "علی ماند و حوضش" را بارها در گفتگوهای خود مورد استفاده قرار داده‌ایم. در کتب مرجع، این داستان را موجد ضرب المثل مذکور آورده‌اند:

"فقیهی بر فراز منبر، موعظه می‌کرد و برای استحقاق آب کوثر که ساقی آن علی (ع) است، شرایطی صعب و دراز می‌شمرد. چون این معنی به پایان برد لری از مستمعان برخاست و گفت: ای شیخ بزرگوار! اگر این‌ها که می‌گویی راست باشد پس علی می‌ماند و حوضش!"