حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

پاره گوشت را آزاد کن

سلام،

در کتاب اخلاق الاشراف عبید زاکانی آمده است:

یکی از بزرگان عصر با غلام خود گفت که: از مال خود پاره ای گوشت بستان و از آن طعامی بساز تا بخورم و تو را آزاد کنم. غلام شاد شد. بریانی ساخت و پیش او آورد. خواجه آب بخورد و گوشت به غلام سپرد. دیگر روز گفت: بدان گوشت، نخودآبی مزعفر بساز تا بخورم و تو را آزاد کنم. غلام فرمان برد و بساخت و پیش آورد. خواجه زهرمار کرد و گوشت به غلام سپرد. روز دیگر گوشت باز شده و از کار افتاده بود. گفت: این گوشت بفروش و پاره ای روغن بستان و از آن طعامی ساز تا بخورم و تو را آزاد کنم. غلام گفت: ای خواجه! برای خاطر خدا بگذار تا من به گردن خود همچنان غلام تو باشم. اگر هر آینه خیری در خاطر مبارک می گذرد، این گوشت پاره را آزاد کن.

گلچهره

سلام، وقت به خیر

روزان و شبانتان در این ورطه بی‌تدبیری دولتیان و جفای روزگاران تار مباد.

دوستداران استاد شجریان به خاطر دارند که فیلم سینمایی دلشدگان، شاهکار مرحوم علی حاتمی به بهانه بزرگداشت باربد و با صدای جاودانی استاد شجریان ساخته شد. امروز کلامی از مرحوم علی حاتمی را که جناب شجریان آن را در دشتی اجرا کرده و در فیلم فخیم دلشدگان به نمایش درآمد و سپس در آلبوم دلشدگان نیز ارائه شده است، تقدیم می‌کنم:

 

گلچهره مپرس

آن نغمه‌سرا از تو چرا جدا شد

گلچهره مپرس

پروانه تو بی تو کجا رها شد

مرنجان دلت را

رها کن غمت را

رها کن

مخور غم نگارا

گلچهره بریز

تا خون من بلبل نغمه زن را