حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

انتظار دل

سلام،
شاید شما هم از عارف قزوینی، تصنیف سرای معاصر، اوصاف زیادی شنیده باشید. حکایتهایی از عاشق‌پیشگی او و در عین حال سیاسیت‌ورزیش. عجبا که چگونه این دو موضوع با شدتی زیاد در یک روح لطیف جمع شده‌است. سعی می‌کنم بعد از این اندر احوالات عارف، برایتان بیشتر بنویسم.
شعر امروز از سروده‌های این شاعر نامی است که جناب شجریان یک بار در قالب کنسرت افشاری در وین اجرا کرده و در آلبوم آرام جان عرضه شده و دیگر بار باز هم در افشاری اجرا و در آلبوم انتظار دل عرضه کرده است. نام این آلبوم هم از همین شعر گرفته شده است.


از کفم رها شد قرار دل
نیست دست من اختیار دل

هیز و هرزه‌گرد، ضد اهل درد
گشته زین در آن، در مدار دل **

بی‌شرفتر از دل مجو که نیست
غیر ننگ و عار، کار و بار دل **

خجلتم کشد پیش چشم از آنک
بوده بهر من در فشار دل **

دل به هر کجا رفت و برنگشت
دیده شد سفید ز انتظار دل

عمر شد حرام، باختم تمام
آبرو و نام، در قمار دل **

بعد از این ضرر، ابلهم اگر
خم کنم کمر زیر بار دل

هر دو ناکسیم گر دگر رسیم
دل به کار من، من به کار دل **

داغدار چون لاله‌اش کنم
تا به کی توان بود خار دل **

همچو رستم از تیر غم کنم
کور، چشم اسفندیار دل **

خون دل بریخت از دو چشم من
خوشدلم از این انتحار دل

افتخار مرد در درستی است
وز شکستگی است اعتبار دل **

عارف این قدر لاف تا به کی
شیر عاجز است از شکار دل **

مقتدرترین خسروان شدند
محو در کف اقتدار دل **

** این ابیات در آوازها نیامده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد