حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

حکایت دل

بیان دغدغه‌های ذهنی و نیز معرفی اشعاری که آقای شجریان در اجرای آوازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

آمار

سلام،

امروز روز آمار و برنامه‌ریزی است. دو موضوعی که ماهیت وجودیشان عمیقا به هم پیوند خورده است. از سویی عمده ترین بازار مصرف آمار در حوزه برنامه‌ریزی است و از سوی دیگر برنامه‌ریزی بدون آمار بی معنا.

اما جند نکته جالب در این مقال:

۱. سالهاست که اول آبان روز آمار است ولی شاید از ۱۲ سال پیش، برنامه ریزی هم به آن افزوده شده باشد. قبلا ۱۱ بهمن روز برنامه ریزی بود ولی شورای فرهنگ عمومی با همین استدلالی که اول مطلب آوردم، هر دو مقوله را در هم ادغام کرد. و این از هوشمندی آقای مسجدجامعی معاون وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. القصه این را گفتم تا بدانید شورای فرهنگ عمومی این ارتباط و اهمیت آن را دریافته بود ولی متاسفانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی فعلی رییس جمهوری در این زمینه اصلا توی باغ نیست.

۲. تصور می‌کنم تنها نهادی که از آمارهای مرکز آمار ایران استفاده نمی‌کند همین معاونت برنامه ریزی باشد. البته این را به حساب بی‌نیازی برنامه ریزی به آمار در این مملکت بگذارید نه چیز دیگر! از این دولت مگر انتظار دیگری هم می شود داشت؟

۳. برنارد شاو ادیب و شاعر شهیر انگلیسی در مورد آمار یک جمله دارد: « دروغ ۳ گونه است: دروغ مصلحت‌آمیز، دروغ فتنه‌انگیز، آمار!»

۴. هویدا نخست وزیر معروف دوره پهلوی که مدتی رئیس سازمان برنامه هم بود، در تعریف آمار می‌گوید« آمار همانند یک مایو دوتکه است که همه جای بدن را نشان می‌دهد به غیر از آنهایی که باید نشان بدهد!»

۵. «آمارتان را داریم» از اصطلاحاتی است که پس از انقلاب در میان مردم باب شد و بیشتر، کلمه قصار بازجوها بود. حاکی از این که از تمام جیک و پیک شما با خبریم و کمترین ارتباط را با آمار داشت. این واژه این روزها معنی بسیار ملموسی دارد.

۶. یکی از طنزهای روزگار فعلی این است که در دولت نهم هروقت نرخ بیکاری کاهش می یافت ( در حد ۲ دهم درصد) وزیر کار وقت با خوشحالی به آمار مرکز آمار استناد می کرد و هر وقت این نرخ افزایش می یافت ( باز هم در حد همان ۲ دهم درصد) آمارهی مرکز آمار از دیدگاه این آقا غیر قابل استناد می شد. این یعنی آمار وقتی درست است که عملکرد را مثبت نشان دهد.

۷. از جمله مواقعی که ییهو در این مملکت، آمار مهم شد، زمانه تبلیغات انتخابات دهم ریاست جمهوری و مناظره ها بود. جالب اینکه همه کاندیداها و طرفدارانشان به آمارهای رسمی استناد می کردند که ۱۸۰ درجه با هم فرق داشت و جالبتر آنکه در این مملکت هیچکس از مرکز آمار نخواست در مورد این آمارها اظهار نظر کند.

۸. باز هم بنویسم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد